Drewniana łódź, czyli drewno w szkutnictwie

drewno w szkutnictwie

Historia żeglarstwa to fascynująca opowieść o panowaniu nad żywiołem wody i poskramianiu sił natury. Marzenie człowieka o podróżowaniu przez oceany doprowadziło do ogromnych przemian cywilizacyjnych, rozwoju handlu, udanych podbojów i wielkich odkryć geograficznych. To wszystko nie byłoby możliwe bez drewna, które do dziś pozostaje często używanym tworzywem w produkcji żaglówek. Czym współczesne okręty różnią się od pierwszych łodzi? Jaki gatunek drzewa jest najczęściej wykorzystywany do ich budowy i wykończenia? Jak jest zabezpieczane przed wilgocią?

– dawniej i dziś

Przygoda człowieka z wodą zaczęła się przede wszystkim od stwarzania prowizorycznych tratw i łodzi dłubanych z pni drzew. Następnie na przełomie wieków do okrętów dodawano pierwsze stery w celu utrzymania właściwego kierunku oraz żagle dla osiągnięcia większych prędkości podróży. Współcześnie drewno w szkutnictwie jest wykorzystywane głównie do budowy pokładów, produkcji dekoracji i elementów wykończeniowych, a także do stworzenia zabudowy wnętrz. Same łodzie powstają zaś z różnorodnych sklejek, tworzyw sztucznych czy laminatów poliestrowo-szklanych.

Drewno w szkutnictwie – na co zwrócić uwagę w trakcie budowy łodzi?

Choć drewno znakomicie unosi się na wodzie, nie zawsze jest odporne na szkodliwe działanie wilgoci, grzybów czy soli. Zdarza się także, że jest zbyt kruche i łamliwe, nadmiernie podatne na butwienie lub oporne na jakąkolwiek obróbkę. Budując żaglówkę, zdecydowanie warto tym samym starannie wybrać typ drewna w celu uniknięcia jego nieodwracalnych lub trudnych do usunięcia zniszczeń.

Do najczęściej polecanych drewnianych materiałów należą te o wysokim stopniu elastyczności i wytrzymałości. Tworzywa tego typu można bez trudu dopasować do kształtu łodzi i poddać wszelkim potrzebnym modyfikacjom. Jednocześnie pozostają one odporne na uszkodzenia i nie przepuszczają wody, dzięki czemu żaglówce nie grozi zatonięcie.

Drewniana – jakie rodzaje materiałów są najczęściej wykorzystywane do jej budowy?

Drewno w szkutnictwie posiada różne formy. Do najpopularniejszych należy między innymi , wykorzystywana w tworzeniu pokładów czy elementów wewnętrznej konstrukcji. i znakomicie sprawdzają się zaś w roli dekoracji wykończeniowych. Do budowy żaglówek stosuje się także drewno lite z różnych typów drzew o dużej gęstości. Dzięki powyższym materiałom drewniana łódź jest w pełni stabilna i bezpieczna.

drewno w szkutnictwie

Drewno w szkutnictwie

Drzewa europejskie

W produkcji drewnianych łodzi wykorzystuje się często różnorodne drzewa europejskie. Do najpopularniejszych należy dąb szypułkowy, który nie niszczy się pod wpływem wilgoci. Do jego wad należy jednak zbyt duża odporność na obróbkę, przez co może on nie nadawać się do stwarzania drobnych elementów dekoracyjnych. Decydując się na użycie tego typu drewna, zdecydowanie warto również odrzucić jego zewnętrzną warstwę zwaną bielą. Nie jest ona bowiem odporna na szkodliwe działanie wilgoci.

Drewno w szkutnictwie to także modrzew o wysokim stopniu sprężystości, który znakomicie sprawdza się jako materiał do produkcji wioseł czy kadłubów. Do często wybieranych europejskich drzew należą również sosny i świerki, które znajdują zastosowanie w produkcji poszyć i wioseł pychowych. Są one jednak mniej odporne na butwienie, przez co wymagają dodatkowej ochrony i częstej wymiany.

Drewno egzotyczne

Drewniana żaglówka powstaje również z drzew pochodzenia egzotycznego. Wśród nich bez wątpienia wyróżnia się mahoń afrykański, który charakteryzuje się wysoką odpornością na grzyby czy butwienie. Oprócz tego, dzięki bogatej kolorystyce, doskonale nadaje się także do stwarzania dekoracji i z łatwością poddaje się obróbce.

Drewno w szkutnictwie pozyskuje się też z teaku, który nie ulega zniszczeniom wywołanym przez szkodniki i jest odporny na ścieranie. Dzięki dużej ilości związków oleistych materiał nie wymaga również lakierowania. Drewniane łodzie tworzy się także z balsy, samby czy cedru, które nie nasiąkają wodą. Z drzew tych powstają zwykle kabinowe oraz poszycia kadłubów.

Drewno w szkutnictwie – jak je zabezpieczyć przed wilgocią?

Każda drewniana łódź jest wystawiona na długotrwałe działanie wody, promieni słonecznych, szkodników czy zmiennych i często skrajnych warunków pogodowych. Aby zachować żaglówkę w dobrym stanie, zdecydowanie warto tym samym zabezpieczyć drewniane materiały przy użyciu różnych preparatów. Do najczęściej stosowanych należą smoły drzewne, za pomocą których można ochronić burty i dna łodzi.

Dobrze jest także zaopatrzyć się w surowe oleje lniane. Specyfiki tego typu doskonale wnikają we wszelkie szpary, dzięki czemu woda nie przedostaje się do wnętrza okrętu. Na rynku dostępne są również lakiery zabezpieczające przed grzybami i butwieniem. Kolor żaglówki można zaś bez trudu zmienić przy pomocy farb do drewnianych powierzchni.

Drewno w szkutnictwie – podsumowanie

Drewniana żaglówka to łódź o bogatej historii. Planując jej budowę, zdecydowanie warto wybrać najlepsze materiały powstałe z drzew o wysokiej gęstości i wytrzymałości. Dzięki temu wycieczki pośród mórz i oceanów będą w pełni bezpieczne, a żaglówka bez przeszkód utrzyma się na powierzchni wody i zachowa estetyczny wygląd na dłużej.

Share

Jeśli chcecie Państwo dowiedzieć się więcej, służymy naszym doświadczeniem i dobrą radą

/* */ document.addEventListener( 'wpcf7mailsent', function( event ) { alert("OK"); document.getElementById("conversionScript").src="//www.googleadservices.com/pagead/conversion.js"; }, false );