Sklejka

Sklejka

 

Sklejka – materiał kompozytowy sklejony z krzyżujących się cienkich warstw drewna (obłogów). Zwykle składa się z nieparzystej ich liczby. Sklejki wytwarza się z różnych gatunków drewna, najczęściej z brzozy, olchy, sosny, rzadziej z buku lub z drzew egzotycznych. Wewnętrzne warstwy sklejki często są z innego, tańszego gatunku niż zewnętrzne.
Ze względu na rodzaj zastosowanego w produkcji kleju wyróżnia się sklejki suchotrwałe i wodoodporne (wodoodporność odnosi się do kleju, a nie całego tworzywa, które jako produkt drewniany nie jest odporne na wodę).
Sklejka daje się względnie łatwo modelować (wyginać) na gorąco, co pozwala na wytwarzanie kształtów przydatnych np. w meblarstwie. Dzięki temu sklejka jest używana powszechnie do produkcji mebli domowych i biurowych, a także w budownictwie, do produkcji opakowań i w szkutnictwie.

Sklejki można także podzielić na liściaste oraz iglaste. Pierwsze z nich najczęściej posiadają warstwy zewnętrzne z forniru brzozowego, bukowego lub też olchowego. Drugim rodzajem są sklejki, w których jako zewnętrzne warstwy wykorzystano fornir sosny bądź świerku
Sklejka elastyczna jest znana od kilkunastu lat. Znalazła ona przeznaczenie m. in. w przemyśle meblarskim, akustycznym, szkutnictwie, przy produkcji zabawek, a także aranżacji i wystroju wnętrz. Dzięki swoim charakterystycznym cechom potrafi zastąpić obecne materiały o właściwościach elastycznych. Sklejka wykonana jest z liściastego drzewa egzotycznego okoume.
Sklejka lotnicza różni się od zwykłej lepszą jakością, dokładnością wykonania i wytrzymałością. Zawsze jest klejona klejem wodoodpornym i prawie zawsze wytwarzana jest z brzozy. O precyzji wykonania sklejki lotniczej świadczy fakt, że najcieńsza sklejka tego typu ma grubość 0,4 mm i sklejona jest z trzech warstw drewna. Obecnie w lotnictwie w bardzo ograniczonym zakresie wykorzystuje się sklejkę – praktycznie tylko na elementy drugorzędne lub do remontu starych szybowców. Niewielkie jej ilości używane są przez modelarzy.

 

Sklejki z gumokorkiem
Sklejka wodoodporna z obłogami (warstwy zewnętrzne) z forniru brzozowego, wewnętrzne warstwy mogą być z fornirów z drewna brzozowego lub olchowego. Wkładka głusząca, o grubości 3 mm, znajduje się symetrycznie w środkowej warstwie sklejki. Wkładka jest materiałem kompozytowym korka i gumy tłumiącej wibracje i dźwięki wywołane np. przez pracę silnika. Jest materiałem lekkim umożliwiającym obniżenie ciężaru pojazdów bez redukcji ładowności i bezpieczeństwa.
 
Zalety sklejki
Z zalet sklejki najczęściej wymienia się wytrzymałość na ciężar, lepszą odporność na zginanie oraz ściskanie w stosunku do innych materiałów drewnopodobnych, lekkość, niską przepuszczalność cieplną oraz to, że do jej wytworzenia użyto odnawialnych materiałów
/* */ document.addEventListener( 'wpcf7mailsent', function( event ) { alert("OK"); document.getElementById("conversionScript").src="//www.googleadservices.com/pagead/conversion.js"; }, false );